wowhead

niedziela, 18 grudnia 2011

Taktyki na Heroiki [2/8]

Dziś w końcu mogę zacząć pisać taktyki na bossy. Forma tych taktyk będzie taka, że wpierw wypisana zostanie taktyka na normal, następnie niżej zmiany na HC oraz jak sobie z nimi radzić. Postanowiłem jednak opisywać taktykę z różnych perspektyw, nie tylko huntera. W końcu posiadamy różne alty, a po za tym zawsze lepiej jest wiedzieć co takiego do roboty mają Ci healerzy że wciąż tak narzekają ;). Na końcu tradycyjnie będzie zestaw hunterowych tipów, tych mniej i bardziej oczywistych, do wykorzystania na bossach.
Nie będę pisał taktyki na bossa którego na oczy nie widziałem, bardzo często te taktyki które umieszczam na forum swojej gildii przed progressem zawierają drobne błędy, błędne toki myślenia albo nawet błędnie przetłumaczone mechaniki. Dlatego wszystko co tu będzie napisane poparte będzie doświadczeniem. Zapraszam.
Na koniec pytanie do was, czytelników: Czy taka forma prezentowania taktyk na hc'ki wam odpowiada?



Taktyka: Morchok


Pierwszy boss w Dragon Soul jest relatywnie prosty. Nie zaświadczymy tu niczego czego byśmy nie robili już kiedyś. Walka wymagać będzie 2 tanków, 6-7 healerów i 16-17 dps.

Na początku walki dps i heal statkują się za bossem w najdalszym melee range (tak żeby hunterzy mogli strzelać i melee mogło bić), natomiast dwaj tankowie stoją kilka kroków przed grupą, bliżej bossa, a to z powodu Stompa.
Stomp – dzieli 2.500.000 dmg pomiędzy wszystkimi celami w promieniu 25yardów (750.000 na 10man). Dwa najbliższe cele otrzymują podwójny dmg.

Tankowie żeby nie mieli za nudno będą musieli zmieniać się co 20 sec z powodu debuffa do armora Crush Armor.
Crush Armor – zmniejsza armor celu o 10% na 20 sec. Efekt statkuje się 10 razy.

Podczas całej walki towarzyszyć nam będzie pojawiający się co jakiś czas w losowych miejscach wokół bossa Resonating Crystal.
Resonating Crystal – po spawnie crystalu 7 najbliższych graczy zostaje połączonych z nim linką. 12 sekund później kryształ eksploduje zadając połączonym graczom tym mniejszy dmg im bliżej sharda stoją.
To zadanie dla grupy 7 range. Muszą oni biegać od kryształu do kryształu. Linka na bieżąco dostosowuje się do 7 najbliższych graczy (działa pod tym względem podobnie jak na Balerocu), więc nie trzeba się martwić kiedy złapie nie te osoby co trzeba.

Co każde 3 cystale grupa będzie musiała uważać na kolejną mechanikę The Earth Consumes You! Boss przyciąga wszystkich graczy do siebie i spawnuje naokoło w losowych miejscach wielkie shardy. Następnie na ziemi od bossa zaczyna rozszerzać się czarna plama zadająca spory dmg. Plama ta nie przechodzi przez shardy, dlatego wszyscy muszą jak najszybciej odbiec od bossa i schować się za shardami.Po tej fazie wracamy do wcześniejszego ustawienia.

Kiedy życie bossa spada do 20% zaczyna się burn faza, kiedy boss dostaje buffa Furious i odpalamy hero.
Furious – boss zmniejsza czas pomiędzy atakami o 30% i obrażenia o 20%

Hero odpalamy na ostatnie 20% hp, najlepiej zaraz po fazie The Earth Consumes You! Dobijamy bossa i to by było na tyle na normalu.


Taktyka: Morchok HC

W wersji hc dochodzi kilka małych zmian które jednak czynią tą walkę znacznie trudniejszą.
  • Boss ma 7min enrage timer.
  • Nie uzywa już Crush Armor na tankach.
  • Stomp nakłada stackujący się debuff zwiększający otrzymywany physical dmg o 100% na 10 sec.
  • Przy 90% hp pojawia się drugi boss Kohcrom, robiący dokładnie to samo co pierwszy.
  • Oba bossy mają wspólna pulę hp. Każdy z nich ma liczbowo tyle co drugi, a zjechać musimy sumę ich hp. Oba bossy umierają w tym samym momencie.

Dzielimy się na 2 grupy (1 tank, 3 healerów, 8/9dps), a następnie osobno bijemy bossy. Ważne jest aby bossy stały daleko od siebie, nawet bardzo daleko, z 2 powodów:
  • Black Blood of the Earth idące z dwóch stron doprowadza do sytuacji, że nie da się schować za częścią shardów.
  • Crystale z jednego bossa pojawiają się przy drugiej grupie, co najczęściej oznacza wipe tej drugiej grupy ponieważ często wybuchają idealnie w momencie stompa.

Kiedy bossy stoją już te kilkadziesiąt jardów od siebie, każda grupa robi prawie to samo co na normalu. Na hc trzeba szczególnie zwrócić uwagę na 2 elementy:
  • Stomp nadal trafia 2 najbliższe osoby za sporo obrażeń! Więc obok każdego tanka stać powinien rogue lub inna klasa z częstą mocną redukcją obrażeń.
  • Kiedy pojawia się crystal nie biegniemy do niego od razu. Przed każdym crystalem następować będzie stomp, a ponieważ jest nas przed bossem mniej, dmg z niego musi rozłożyć się na całą grupę aby nie spowodować masowych zgonów. Czekamy na stomp i dopiero po nim stajemy na crystalu.

To jest prawdziwy heal check i jeśli będzie go zdecydowanie brakować warto dołożyć 1 healera więcej.
Najtrudniejszym fragmentem walki będzie odsuniecie bossów od siebie. Wtedy oba są bardzo blisko siebie i kryształy spawnują się często w szalonych miejscach. Po tym jedyne co nas może zabić to zbyt mały healing, lub enrage timer.

Hunterowe Tipy:
  • Na The Earth Consumes You! zawsze uciekamy tam gdzie stoją 2 shardy obok siebie. Stojąc między nimi możemy strzelać w bossa nie obrywając obrażeń. Oczywiście w drodze do shardów którą najłatwiej pokonać na Disengage cały czas dpsujemy.
  • O takich banałach jak Disengage w stronę kryształu po stompie chyba nie muszę pisać? ;)
  • Jeśli heal ma skłonność do omijania hunterów kursorem w healbocie można przed każdym stompem walnąć bossa z raptor strike kosztem naszego cennego dps.
  • Bacznie obserwujemy timer wybuchu kryształu, aby przypadkiem odrzut nie przerwał nam casta steady shota. Staramy się w tym momencie używać tylko instantów, ale jeśli miałoby to grozić utratą ISS, albo wypłukaniem się z focus przed Chimera Shotem lepiej na ten moment przełączyć aspekt na foxa.



Taktyka: Hagara the Stormbinder
Hagara jest moim ulubionym bossem zaraz po Deathwingu ma wszystkie elementy dobrej walki – świeżą ciekawą mechanikę, aoe i fazy zwiększonego dps. To jedna z tych walk gdzie możemy bez większych problemów znaleźć się w topie dps. Walka wymagać będzie 1 tanka, 6 healerów i 18 dps.
Walka ta posiada jedną fazę główną oraz dwie naprzemiennie występujące co pewien czas fazy przejściowe Lighting i Frost. To która faza przejściowa będzie pierwsza rozpoznamy po broniach Hagary, po tym czy wokół nich będą pioruny czy szron.
Przed rozpisaniem taktyki przyjrzyjmy się polu bitwy na obrazku poniżej. W dalszej części taktyki będę się odnosił do tej mapki.


Faza Hagary:
Boss tankowany będzie kawałek pod zielonym markiem. Pozycjonowanie się na tą fazę jest dowolne i lekkie rozproszenie pomiędzy czerwonym i niebieskim markiem byłoby nawet zalecane z powodu Ice Lance.
Ice Lance – w losowych miejscach spawnują się 3 kryształy które targetują 3 losowych graczy i zaczynają wysyłać w ich stronę lodowe pociski zadające 20.000 frost dmg i spowalniające szybkość ataku o 25% wszystkim w promieniu 3y od trafionego.
Jeśli ktokolwiek przetnie linkę łączącą kryształ z graczem sam będzie zbierał obrażenia i debuff. Po prostu uważamy aby nie stać na kimś kiedy obrywamy z lanc. Jeśli celem jest melee, jakiś ranged powinien zasłonić promień, pod bossem bywa ciasno. Healerzy starają się trzymać osoby zbierające dmg na wysokim poziomie hp.

Co jakiś czas w losowego gracza uderzy od Hagary lodowy pocisk Shattered Ice
Shattered Ice – zadaje 100.000 frost dmg i spowalnia trafionego na 4sec.
Problem jest kiedy Hagara wybierze sobie osobę zbierającą dmg od lancy, dlatego właśnie healerzy powinni te osoby trzymać na wysokim hp.

Raz w każdej fazie hagary ,poza pierwszą od której zaczynamy, Boss zmarkuje 5 losowych graczy niebieskimi strzałeczkami nad głową (2 na 10man). Kilka sekund później gracze Ci zostaną złapani w Frost Tomb w którym siedzą zestunowani tak długo aż Tomby nie zostaną zdps’owane. Tomby dodatkowo blokują line of sight dlatego gracze którzy zostaną ztargetowani zbiegają się na zielony mark, gdzie nie będą przeszkadzali healerom w leczeniu tanków, tam Tomby muszą zostać rozbite jak najszybciej.

Tank na tej walce ma do czynienia z jedną prostą mechaniką, Focused Assault.
Focused Assault – Zadaje 50% weapon dmg co pół sekundy przez 5 sec.
Wystarczy, że w momencie casta na chwile odsunie się od bossa, nic strasznego na normalu.

Faza Lighting:
Najprostsza i najkrótsza z faz. Boss staje się immune na nasze obrażenia, na czerwonym, niebieskim, żółtym i fioletowym marku lądują totemy bossa, a w miejscu gdzie był portal wejściowy (między czerwonym a niebieskim) spawnuje się add, ponadto na rajd idzie aoe dmg zwiększający się z czasem.
Aby przejść fazę add Bound Lighting Elemental musi zostać podprowadzony pod totem i tam zabity. Spowoduje to przeładowanie totemu który zacznie przenosić na ludzi chain lighting. Naszym zadaniem jest przeniesienie po graczach tego chaina na wszystkie pozostałe totemy.
Najlepszą metodą aby to zrobić jest rozstawić się w krzyż. To ustawienie powinniśmy przećwiczyć przed pullem. Wygląda ono następująco:


Potrzeba minimum 5 osób na 1 ramię krzyża. Te 5 osób powinno być na sztywno wybrane i przypisane do swoich miejsc. Pozostałe zbędne osoby powinny się odsunąć na boki gdzie nie będą otrzymywały dmg od chain lighta. To dobra chwila na odpalenie cd’ków leczący jak tranq czy divine hymn.

Kiedy do pozostałych totemów dojdzie chain light faza przejściowa dobiega końca, Haggara zostaje na kilka sec zestunowana i otrzymuje debuff Feedback
Feedback – zwiększa otrzymywane obrażenia o 100% na 15sec.
To dobry moment na odpalenie Hero i potów. Po tym bijemy znów Hagarę w jej głównej fazie aż do następnej fazy przejściowej.

Faza Frost:
W tej fazie hagara ponownie staje się immune i przywołuje 4 totemy w tych samych miejscach co na fazie elektrycznej. Ponadto całe wewnętrzne koło wokół niej pokrywa bańka która zakłada debuff Watery Entrenchment każdemu kto w nią wejdzie.
Watery Entrenchment – zadaje dmg wysokości 15% maksymalnego hp na sekundę i spowalnia o 50% wszystkich wewnątrz bańki.

Naszym zadaniem jest zabić te 4 totemy aby faza dobiegła końca. Utrudniać nam to będą Ice Wave, lodowe kolce poruszające się po zewnętrznym pierścieniu zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zabijające każdego kto w nie wejdzie.

Kolejnym utrudnieniem będą spadające na zewnętrzny pierścień kolce Icicle.
Icicle – zadają 100.000 frost dmg i odrzucają na 7 jardów.
Miejsce ich upadku oznaczają wielkie niebieskie okręgi na ziemi, których nie sposób przeoczyć.

Ponieważ na normal nie ma wielkich wymagań dps co do tego bossa cała grupa biega w kółko uciekając przed Ice Wave i Icicle oraz dps’uje napotkane po drodze totemy. Gdy ostatni z totemów zginie faza się kończy, boss otrzymuje debuff Feedback i wracamy do fazy głównej.
I tak w kółko aż do śmierci bossa.



Taktyka: Hagara the Stormbinder HC

W wersji hc dochodzą 3 drobne zmiany w fazie Hagary oraz po jednej nowej umiejętności w każdej fazie przejściowej. Po za tym, boss ma 8 minut enrage timer co sprawia że z każdą fazą przejściową musimy uwinąć się znacznie szybciej.

Faza Hagary:
Ice Lance - teraz dodatkowo nakłada stakujacy się debuff zwiększający obrażenia o 10% na stack.
Aby sobie z tym poradzić ranged dps i heal w pobliżu linek powinien zasłaniać je własnym ciałem i zmieniać się co 3-4 stacki. Nie więcej, ponieważ Hagara bardzo lubi uderzyć stackujące osoby z Shattered Ice. Wyznaczanie na sztywno osób do zmiany nie jest dobrym wyjściem, ponieważ te osoby mogą dostać linkę.

Ice Tomb - na hc zamraża 1 osobę więcej.
Osoby w tombach dostają dość ostry dmg (nie jestem pewien czy tak się dzieje na normal...), dlatego zbicie ich na aoe w bardzo szybkim tempie jest priorytetem. Zamrożone osoby mogą być leczone jedynie przez tranq, ale używanie go tu to marnotrawstwo.

Focused Assault - na hc bije znacznie mocniej i nie jest przerywane kiedy tank odsunie się od bossa. Są dwa sposoby radzenia sobie z tą mechaniką - kitowanie bossa, lub odpalanie co każdy Assault cd'ków defensywnych, zarówno osobistych tankowych jak i zewnętrznych, które powinny być z głową rozplanowane. Z powodu dużych wymagań dps na tej walce zalecałbym przeżywanie tego na cd'kach defensywnych aby melee nie musiało ganiać za bossem.

Faza Lighting:
Storm Pillars - pod nogami losowego gracza pojawia się elektryczny trap, wszyscy 5 jadrów od niego mają 3 sec żeby z niego uciec przed uderzeniem w to miejsce pioruna.
Generalnie powinniśmy wychodzić z tego kółka przed uderzeniem, ale jeśli chain light jest już bardzo blisko i wiemy, że nie zdążymy wrócić na miejsce, musimy to wystać. Odpalamy osobiste cd'ki defensywne, zjadamy cukierka od locka i modlimy się o przeżycie.

Faza Frost:
Frostflake - spowalnia gracza o 10% co sekundę, aż po 10sec zatrzymuje go w miejscu. 5 sec później tworzy pod nim placek zmniejszający szybkość poruszania się wszystkich na nim o 50%. Dispell debuffa, lub użycie czegokolwiek co nas przyśpieszy również powoduje powstanie pod nogami placka.
Debuff nie może zostać zdispellowany! Każdy kto dostanie go musi wbiec pod bańkę na środku i tam zostawić plamę. Trzeba uważać, bo kolce jeżdżące po zewnętrznym pierścieniu sięgają kilka yardów pod bańkę, mimo że grafika tego nie pokazuje. Zostawiamy więc plamę dość głęboko.

Aby wyrobić się przed enrage bossa faza ta musi zostać zagrana bardzo szybko, 2 okrążenia to już zbyt długo. Aby wycisnąć max dps na tej fazie najlepiej nie kazać ranged dps się ruszać i pozwolić im na multidotting kryształów. Cały ranged dps oraz heal całą fazę stoi na samym środku pomieszczenia, w Hagarze i stamtąd bije kryształy. To idealna pora na cd'ki absorbijące jak totem, czy aura mastery.


Naszym największym problemem na hc będzie szybkie zbijanie tombów i wyrobienie się przed enrage. Po za tym, zakładając że wszyscy stosują się do taktyki i nikt nie ginie w głupi sposób, boss nie powinien sprawiać większych problemów :).

Hunterowe Tipy:
  • Lighting chain przechodzi także po petach, więc powinniśmy na tej fazie ustawić peta pod sobą. Wtedy w razie pojawienia się pod nami Storm Pillar, chain light i tak spokojnie przejdzie po pecie na następną osobę kiedy my wybiegniemy. Możemy także za pomocą peta zastępować osoby które zginęły wcześniej, lub nawet zrobić z niego stałą część łańcucha.
  • Wydaje się że faza elektryczna w której czekamy na lighting chain jest idealnym momentem na zmianę peta by odnowić sobie Call of The Wild, lub przyzwać Cunning peta. Nic bardziej mylnego. Pety posiadają bug - sekundę po przyzwaniu mają malutką ilość hp. Tak małą, że 1 tick ze stale idącego na rajd aoe zabija go instantowo po przyzwaniu.
  • Kiedy dostajemy nad głową strzałeczkę, że zostaniemy za chwilę złapani przez Ice Tomb, po zbiegnięciu się na docelowe miejsce, zanim zamarzniemy, stawiamy sobie pod nogi explosive trapa. Dzięki temu robimy aoe dps pomimo stuna.


Madness of Deathwing HC: jak przeżyć Impale

Każdy hunter jest w stanie zapewnić tankom dodatkowy cd na przeżycie małym kosztem dps. I choć na 25man może nie być to konieczne, to na 10man dodatkowy cd może być krytyczny. Jedyne co musimy zrobić to zabrać ze sobą odpowiedniego peta.

Każdy Tenacity pet posiada bardzo użyteczny talent w swoim buildzie:


Już chyba wiecie co mam na myśli? Co 30sec czyli na każdy Impale tank może dostać od naszego peta bańkę absorbującą około 100k dmg. Poniżej kilka małych wskazówek jak efektywnie wykorzystać tą umiejętność:
  • Żeby nie musieć zmieniać targetu za każdym razem kiedy chcemy rzucić Intervene robimy proste macro na każdego z tanków:
#showtooltip Intervene
/cast [target=Nick_Tanka,exists] Intervene
  • Na trzeciej i czwartej platformie, czyli tam gdzie nie ma już buffa do hp od Alextraszy możemy wzmocnić Intervene używając Last Stand.
  • Ponieważ Intervene ma minimalny zasięg 8 jardów często zdarza się, że tank stoi za blisko i nie można rzucić cd'ka. Na wypadek tego stajemy jakieś 15 jardów od tanków, przed impale rzucamy na siebie Master's Call i kiedy pet przyleci do nas rzucamy Intervene na tanka.
  • Aby bańka była jak najmocniejsza, a straty w dps jak najmniejsze polecam poniższy build:



9 komentarzy:

  1. bardzo fajnie wytłumaczone. po prostu dobra robota :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobra robota :)

    Może poradniczek do BM na endgame? ;) Expie go i bede nim cisnac na endgame bo na DS jest miedzy MM a SV a przy tym jest dosyc prosty ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Co do hagary to na frost polecam.. zbiegnięcie się ranged i healerów do środka i dpsowanie pillarów stamtąd. Masters call ściągnie slow w momencie wbiegnięcia pod kopułę a dmg jest w spokoju do przehealowania. Na lightning warto też wrzucić aspect of the wild.

    OdpowiedzUsuń
  5. @Voo, to właśnie napisałem w taktyce na Hagare hc ;).

    OdpowiedzUsuń
  6. a podpowiedz jakie jest ustawienie na 10 w fazie lighting.
    Bo na normalu to biegamy w koło, a na HC to nie mamy tylu ludzi żeby tak się w krzyżyk ustawić.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na 10man totemy są wokół wewnętrznego kółka, nie zewnętrznego, 3 osoby na stronę + jedna w środku za świat wystarczy, musicie się upewnić że stoicie niecałe 10y od siebie ;). Ale w razie jakby brakło ludzi można w łańcuszku pety ustawić, też ładnie przewodzą prąd.

    OdpowiedzUsuń
  8. Na HC jest 8 totemow, wewnątrz i na zewnątrz.... pozostaje biegać parami

    OdpowiedzUsuń
  9. Fakt. Nie gram 10man, słyszałem od kogoś że są tylko wewnątrz kółka :). W tym guidzie podpowiadają ciekawe ustawienie na 10man hc:

    http://www.youtube.com/watch?v=SDHIRS-WcjY

    OdpowiedzUsuń